Jens

Google stöper om snabblånemarknaden

Google-smslan-forbud

Som genom ett trollslag kommer den ledande sökmotorn den 13 juli att förändra hela spelplanen för de finansbolag och kreditbolag som erbjuder snabblån till svenska kunder. Hur kan då det vara möjligt? Google har väl ingenting med kortfristiga krediter på små belopp att göra? Nej, det är riktigt, men sökmotorn är samtidigt en betydande marknadsplats för långivarna och med start från och med den 13 juli kommer majoriteten av dem att behöva lägga mer fokus på andra sätt att marknadsföra sina tjänster.

Det som sker med start den 13 juli är att Google kommer att upphöra med att godkänna annonser som har med snabblån att göra i sin annonsprodukt Adwords. Alla sökresultat kommer helt enkelt vara ”organiska”, det vill säga icke betalda.

Anledningen till beslutet från sökgiganten är (om vi läser mellan raderna i det pressmeddelande Google har skickat ut) att man vill se till att besökarna till sökmotorn skyddas mot finansiella produkter som kan vara skadliga för privatekonomin.

Konsumentskyddet framför allt

Google har ända sedan starten strax före millennieskiftet varit tydliga med att det är vissa typer av innehåll som aldrig kommer att lyftas fram. Samtidigt är det fram tills nu i princip enbart rent olagliga samt mycket moraliskt tvivelaktiga områden som har undantagits i produkten Adwords.

Snabblån finns till av en anledning och marknaden har skapats på grund av det tidigare obefintliga utbudet av låneprodukter på låga belopp. Med snabblån kan en person som behöver pengar snabbt låna ett mindre belopp som kommer in på kontot direkt i stället för att behöva gå till storbanken och ansöka om ett lån på 20 000+ kr som betalas ut efter en vecka.

I Sverige har vi en långtgående reglering kring konsumentkrediter med bland annat obligatoriska kreditkontroller, krav på att god kreditgivningssed iakttas och krav på att långivaren ska ge all möjlig information om alla villkor kring lånet, allt för att långivningen ska ske på ett så transparent och tryggt sätt som möjligt. En sådan stark reglering finns inte i andra länder, och vi tycker nog att Google kunde ha gjort en mer nyanserad analys innan man gjorde en sådan radikal förändring i sin policy.