Jens

Tips för säker näthandel

Handla säkert online

E-handeln ökar stadigt i Sverige. Under en genomsnittlig månad 2018 handlade 3.6 miljoner konsumenter för ett genomsnitt på 1 927 kr per person, enligt en undersökning som Postnord låtit genomföra. Det motsvarar 66% av den del av svenska befolkningen som får genomföra köp online.

Idag sker en stor del av näthandeln inte bara via datorn utan också med hjälp av våra mobiltelefoner, visar samma undersökning. Enligt siffrorna handlar svenska invånare 21% mer med mobilen än nordbor generellt gör.

Samtidigt som näthandeln blomstrar blir personerna som skor sig på att lura nätkonsumenter allt fler, exempelvis genom att stjäla kortuppgifter eller sälja varor som inte existerar. Det finns dock vissa saker du kan ha i åtanke för att minimera risken för att bli lurad när du handlar online.

Säker anslutning

Det finns webbplatser som använder sig av kryptering i samband med att du skriver in ditt användarnamn, lösenord, kortuppgifter och så vidare. Om sådana uppgifter krypteras finns ingen risk för att någon obehörig kan ta del av dessa.

För att veta om en webbsida använder sig av en säker anslutning kollar du längst upp i fältet där du skriver in sidans webbadress. Hittar du där en hänglås-symbol och/eller adressen börjar på ”https” kan du känna dig trygg i att det är en säker anslutning.

Trygg E-handel-certifiering

Handlar du på nätet har du säkerligen sett symbolen för ”Trygg E-handel” många gånger, men kanske utan att reflektera över vad denna egentligen står för. Om ett företag har denna certifiering betyder det att de löpande kontrolleras av Trygg E-handel för att se till att de följer en rad strikta regler och villkor. Dessa regler gäller bland annat ångerrätt, kundtjänst, reklamationer och liknande saker som är viktiga för att kunden ska kunna genomföra ett tryggt och säkert köp.

Att ett företag blivit certifierade av Trygg E-handel är därmed en god fingervisning om att det är en seriös aktör.

Kolla upp butiken innan du handlar

Om du är osäker på hur seriös butiken är eller hur den behandlar sina kunder är företagets omdömen i regel endast en googling bort. På sidor som Trustpilot brukar de flesta ha åtminstone några omdömen som kan hjälpa dig skapa en bild av företaget.

Eftersom dessa omdömen är subjektiva och skrivna utifrån varje enskild kunds perspektiv behöver inte ett fåtal dåliga omdömen vara ett varningstecken. Så länge som företaget överlag har många bra omdömen bör det vara riskfritt, såvida de dåliga omdömena inte är av en så pass allvarlig karaktär att de inte går att bortse från.

Skulle ett företag däremot ha ett mycket stort antal negativa omdömen bör du kanske överväga att göra ditt köp hos en annan butik, även om det kostar dig några kronor extra. Det kan vara värt de där extra kronorna för att inte få problem vid en eventuell reklamation och för att försäkra sig om att få sina varor överhuvudtaget.